onsdag 4 november 2009

Vemod

Haft en märklig, rolig, väääldigt lugn och kuslig dag på jobbet. I och med att jobbet på Södergårdens behandling/utredningshem medför total sekretess kan jag ju aldrig berätta speciellt mycket om mitt jobb där. Men det är få klienter i huset på grund av att Södergården ska läggas ner. Vilket är ett mycket tragiskt besked som den "fina" högern i Jönköpings kommun har röstat fram. Det är tragiskt för den fina personalen som mister sitt jobb och ännu en gång är dem som har det svårast i samhället som blir drabbade. Det är inte bara de kalla Novembervindarna som blåser utan även blåser det kalla vindar i samhället där de sociala problemen blir värre i samband med finanskris, ökade klyftor och arbetslöshet bla. Kristdemokraterna säger att de särskilt verkar för barnen och de gamla i Sverige..bullshit, de lägger ner Södergården, de stänger ner fritidsgårdar och lägger ner äldreboenden och drar ner på personal både i skolan och i vården mm mm . Jag har hört historier om hur gamla döende människor på äldreboenden som inget annat vill en att bara få hålla en annans människas hand in i det sista inte får detta på grund av personalbrist...det är sinnessjukt! What would Jesus do? Det kan ju kristdemokraterna fråga sig..han skulle i allfall inte göra det sämre för de som redan har det sämst!

Men i alla fall....:-)Det var alltså lugnt på jobbet idag på grund utav att det var så lite att göra i huset. Ordinarie personal var på personalresa till Vadstena så jag och den så kallade "vikarie eliten" fick ta hand om stället. Vi gjorde de få arbetsbestyr som fanns att göra men mestadels bestod dagen och kvällen av bakande, pratade och kaffedrickande :-) De andra vikarierna jobbar inom olika sociala verksamheter i kommunen och jag fick idag höra den ena historien värre än den andra. Man blir iskall när man hör hur folk beter sig och så mycket barn som far så fruktansvärt illa:-(
En och en annan spökhistoria togs även upp denna mörka och gråa dag. Jag ska inte gå in på detaljer..men har en natt kvar på SG och den skulle jag gärna hoppa över! Kan tilläggas att jag inte är lättskrämd.

Nähä nu är det dags för mig att sova! Lyssnar alltid på P1 innan jag somnar via mp3(lite varning på det jag vet) Men det är lugnande och de sänder faktiskt väldigt många intressanta program! Lyssna på denna dokumentär! Så sjukt bra! Det var som att lyssna på en spännande deckare! Särskilt spännande kanske jag tyckte det var på grund utav att jag har varit på Kungliga Biblioteket. Genom en skolresa med Södra Vätterbygdens folkhögskola år 2004 fick vi förmånen att gå ner i de km -långa underjordiska arkivgångarna på KB. De ligger 40 meter ner i berget och är byggda som två st 5 våningshus. Vi fick åka ner med hiss ner till magasinen som består av 16 hyll-mil av arkiv. Allt som tryckts i Sverige sedan 1600-talet , böcker, reklamblad , film mm ALLT har bevarats där.

Bibliotekarien

Dokumentärredaktionen: Bibliotekarien

- Lördag 10 oktober 2009 kl 14:03

Kungliga biblioteket, Stockholm. Foto: SVT

Lyssna eller ladda ner: Bibliotekarien (MP3)

Den 28 oktober 2003 kunde vara en helt vanlig onsdag på Kungliga biblioteket. Om det inte vore för ett mejl. Klockan elva minuter över fyra kommer det till låneavdelningen. Det är en förfrågan om en bok från 1857. Ett dyrbart bildverk om Mississippifloden.

Men boken finns inte på sin plats. Och registren tycks manipulerade för att dölja att boken är borta. Nu får rutinärendet en obehaglig vändning. Det är uppenbart att allt inte står rätt till. En anställd kan ligga bakom.

Men vem?

En hemlig spaningsgrupp bestående av tre kvinnliga bibliotekarier börjar diskret undersöka den okända gärningsmannens spår i register och magasin.

En dokumentär om brott och dubbelspel i Sveriges akademiska elit. Av Jesper Huor.

Vinnare av Stora Radiopriset 2009, Årets reportage.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar